Dr. Asri Salleh : PELUANG PEKERJAAN DI SABAH HABIS DI SAPU WARGA ASING? (PTI)

Peluang pekerjaan di Sabah habis di sapu Warga Asing? Ini persoalan yang begitu sinonim di kalangan masyarakat hari ini yang sentiasa di bahaskan di bincangkan. Bukan sahaja di kedai kopi, namun di Aplikasi Whatsapp juga medium yang hangat membincangkan isu ini. Kali ini IKKB.blogspot ingin berkongsi satu dapatan kajian Akedemik dan kami juga telah mendapatkan kebenaran daripada beliau untuk menulis semula dapatan kajian yang telah dibuat oleh beliau. Artikel ini telah ditulis oleh beliau pada tahun 2008 yang lalu, namun apa yang menarik mengenai artikel ini adalah, masalah peluang pekerjaan dan kebanjiran warga asing di Sabah khususnya, masih lagi satu masalah yang tidak hilang daripada perhatian masyarakat di Sabah. Maka oleh itulah kami menulis semula dapatan ini, kerana terdapat banyak input yang harus kita sama-sama manfaatkan dan ia juga boleh di jadikan sebagai satu rujukan bagi kita untuk berhadapan dengan masalah dalaman seperti ini.

Dr.Asri Salleh adalah seorang pensyarah daripada Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi yang mempunyai kepakaran dalam Bidang "International Relation", beliau juga telah memperolehi kelayakan akedemik di peringkat "PHD" yang membawa gelaran Doktor Falsafah. 


Berikut adalah dapatan kajian beliau : 


Kebanjiran Orang Asing Dan Peluang Pekerjaan

Di Kota Kinabalu, Sabah, bukanlah luar biasa melihat kebanjiran orang asing terutama
pendatang Filipina di segenap bandar. Dari yang kecil hingga dewasa, mereka berniaga, berkerja dan berurusan seperti KK adalah bandar Zamboanga, Filipina iaitu bandar asal kebanyakan pendatang Filipina ini. Selalu juga diperhatikan mereka yang telah dtangkap dan diusir pulang akan kembali semula sepantas kilat. Boleh dirumuskan bahawa mereka ini sanggup merempuh risiko kehilangan nyawa datang ke Malaysia daripada menghadapi kemiskinan dan kebuluran di kampung sendiri.

Sungguh mereka ini bersemangat waja. Sungguh Malaysia harum di hati mereka. Orang asing di Malaysia boleh dibahagi kepada 2 kategori utama; (1) kategori pertama; ekspatriat, pelancong, pelawat dan penduduk tetap yang memilih Malaysia sebagai rumah kedua (Program Rumah Kedua Malaysia) dan (2) kategori kedua; buruh asing dan pendatang haram atau PATI. Untuk kategori pertama, kehadiran orang asing ini amat dialu-alukan. Untuk kategori kedua, kelebihan kehadiran mereka ini yang menjadi masalah dan sangat tidak dialu-alukan.

 Justeru timbul persoalan; benarkah mereka telah merampas peluang pekerjaan warga tempatan? Atau benarkah warga tempatan sendiri yang memberikan peluang pekerjaan terbabit kepada warga asing tersebut? Atau apakah mungkin masalah orang asing dan peluang pekerjaan warga tempatan yang semakin kurang merupakan isu yang sengaja diperbesar-besarkan?

Menurut laporan tahunan Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) tahun 2007, kadar pengangguran di Malaysia kekal berada pada tahap 3.5% (2006) daripada 11.5 juta tenaga kerja yang tersedia di Malaysia. Jumlah guna tenaga kerja pula berjumlah 11.1 juta. Justeru hanya 3.5% (lebih kurang 380,000 orang) daripada 11.5 juta tenaga kerja ini yang menganggur. Walaupun jumlah tenaga kerja dan guna tenaga kerja masing-masing menunjukkan peningkatan dalam 200,000 – 400,000 sepanjang tahun yang dibuat kajian, kadar pengangguran kekal untuk empat tahun berturut-turut i.e. 3.5 % untuk 2004-2007. Jumlah jawatan kosong baru untuk tahun 2006 pula dianggarkan berjumlah 834,675 iaitu lebih 200% daripada sumber tenaga kerja yang ada. Jika sekalipun semua 3.5% penganggur di Malaysia itu berkerja, masih ada lagi dalam 400,000 jawatan yang kosong di mana 42% kekosongan terdapat dalam sektor perkilangan.

Laporan MIER, antara lain, menunjukkan bahawa Malaysia tidak sepatutnya menghadapi masalah pengangguran. Secara logik, ada banyak peluang kerja yang tersedia untuk semua rakyat Malaysia. Namun atas beberapa sebab tertentu, masih juga ada warga tempatan yang menganggur. Oleh itu, artikel ini ingin mengupas isu peluang pekerjaan warga tempatan yang diambil alih oleh kebanjiran orang asing kategori kedua melalui kriteria kelayakan, sikap, kadar upah dan jumlah pekerja asing.

Kelayakan
Laporan MIER menyebut majoriti pekerja asing yang dikategorikan sebagai pekerja separuh mahir dan tidak mahir berkerja dalam sektor perkilangan dan pertanian. Sebahagian besar ekspatriat pula berkerja dalam sektor perkhidmatan dan selebihnya dalam sektor perkilangan. Setakat bulan September 2006, Jabatan Perangkaan Malaysia menunjukkan terdapat 66,900 (diploma dan ijazah) yang menganggur, yang bersamaan dengan kira-kira 4% daripada tenaga kerja siswazah atau 20% daripada jumlah pekerja yang menganggur.

 Antara faktor utama siswazah menganggur ialah; (1) kekurangan pengalaman kerja, (2) kekurangan kemahiran berkomunikasi dan IT dan (3) kelulusan dalam bidang yang kurang permintaan. Laporan MIER ini jelas menunjukkan bahawa permintaan untuk tenaga kerja di negara ini melebihi tawaran tenaga kerja yang tersedia. Ini secara langsung menyediakan peluang kepada tenaga kerja yang ada untuk bertukar kerja dan lokasi mereka pada bila-bila masa.

Kadar pusingan masuk dan keluar pekerja ini (workers’ turn-over) juga turut meningkat. Namun, pada masa sama, kadar pusingan ini adalah sesuatu yang tidak sihat terutama sekali dalam sektor kritikal seperti perkilangan dan pertanian. Memang diketahui umum bahawa kebanyakan tenaga kerja warga asing ini tidak mempunyai kelayakan, kemahiran dan syarat pendidikan yang sewajarnya. Tidak perlu dilihat jauh. Bandingkan sahaja kadar literasi Malaysia yang hampir 98% berbanding dengan kebanyakan negara asal pekerja warga asing terbabit seperti Bangladesh, Indonesia, Vietnam, Pakistan, Filipina dan Myanmar. Negara-negara ini memiliki jumlah penduduk yang besar yang tidak sepadan dengan pembangunan ekonomi dan peluang kerja yang ada. Justeru, warga asing ini tidak punya banyak pilihan selain daripada berhijrah.

Miskin dan tidak berpelajaran, buruh asing ini dikatakan mempunyai sikap dan tanggungjawab kerja yang komited dan teratur. Kekangan kewangan dan lokasi kerja mereka yang jauh dari tempat asal secara automatik menyebabkan komitmen kerja mereka kekal, tinggi dan terjamin. Contohnya, mereka tidak banyak diganggu soal tentang keadaan dan tanggungjawab keluarga di tempat asal mereka.

Ini juga menyumbang kepada kurangnya bilangan cuti yang mereka ambil. Berkurangnya bilangan cuti bermakna bertambahnya kehadiran kerja mereka. Ini juga mendorong kepada meningkatnya produktiviti dan seterusnya keuntungan majikan. Sektor perkilangan, terutama sekali, amat bergantung kepada sumber tenaga kerja yang berterusan. Contonhnya, jadual waktu kerja kilang yang beroperasi 24 jam biasanya dibahagi kepada 3-4 shif. Setiap kekurangan jumlah pekerja dalam mana-mana shif yang tidak ditampung segera akan menyebabkan produktiviti dan kelancaran kerja terganggu.

Di samping itu, kadar pertukaran kerja dan kelayakan warga tempatan yang tinggi ditambah oleh komitmen dan produktiviti mereka yang turun naik sebenarnya adalah salah satu punca yang mendorong majikan dan syarikat perniagaan lebih sanggup mengeluarkan kos permulaan yang tinggi untuk mendapatkan sumber tenaga kerja asing. Ini sekaligus menjamin kestabilan dan mengurangkan kadar perberhentian dan kehilangan pekerja. Mendapatkan sumber tenaga buruh daripada Malaysia Timur juga tidak banyak membantu mengurangkan masalah kadar workers turn-over dikalangan pekerja tempatan. Ini adalah disebabkan mod pengangkutan udara yang semakin murah dan mudah di antara Malaysia Barat dan Timur. Selari dengan kelayakan ramai pekerja tempatan yang tinggi, seolah ada tren yang menunjukkan mereka ini cenderung memilih pekerjaan yang setaraf dengan kelayakan mereka. Tren pemadanan kerja dan kelayakan ini telah mewujudkan kekosongan kerja yang kritikal untuk sektor yang tidak memerlukan kelayakan tinggi. Justeru, secara asasnya, buruh asing tidak merampas peluang kerja warga tempatan. Mereka hanya mengambil jawatan yang memang sengaja dibiarkan kosong.

Sikap

Masalah sikap pekerja tempatan adalah satu masalah universal. Ia terdapat di mana-mana sahaja di seluruh dunia. Tidak terkecuali di negara-negara maju seperti seperti Amerika Syarikat, Britain, Perancis, Jepun, Kanada dan Jerman. Jika Amerika dilimpahi buruh asing Hispanic terutama sekali dari negara-negara Amerika Selatan, Jerman pula dibebani dengan isu tenaga buruh asing dari Turki.

Perkara sama juga menghantui negara Britain yang menghadapi isu kebanjiran tenaga buruh asing daripada Asia Selatan dan Asia Tenggara. Sikap buruh tempatan di negara maju ini yang memilih kerja – sama dengan buruh tempatan di Malaysia – menyediakan punca yang sama yang menyebabkan masalah kebanjiran tenaga buruh asing di negara terbabit. Kebanyakan warga tempatan samada yang mempunyai kelayakan tinggi atau tidak mempunyai sikap yang amat tidak proaktif terhadap pasaran kerja.

Ada sebilangan warga tempatan lebih sanggup menganggur daripada berkerja di tempat kerja yang tidak mempunyai penghawa dingin. Ada juga yang sanggup menganggur bertahun-tahun daripada berkerja menerima gaji yang dianggap rendah dan tidak berstatus tinggi. Lihat saja ladang-ladang pertanian dan penternakan. Jika bukan kerana badan seperti Federal Land Development Authority (FELDA) dikuasai Kerajaan, kemungkinan sekali ladang ini juga dipenuhi warga asing.
Sikap yang tidak proaktif dan tidak berinisiatif seperti inilah yang menyebabkan ramai tenaga kerja tempatan yang gagal,sengaja atau tidak, menyamai atau melebihi komitmen yang ditunjukkan oleh kebanyakan buruh asing. Tambahan pula, sikap sesetengah warga tempatan yang tidak menunjukkan kesetiaan yang tinggi dan tidak mahu meningkatkan kemahiran diri untuk faedah majikan turut menyumbang ke arah kadar mobiliti kerja mereka yang sangat tinggi.

Ada kes di mana warga tempatan melaporkan diri untuk kerja hanya pada hari pertama sahaja. Mereka tidak hadir pada hari kedua kerana telah mendapat tawaran yang lebih baik di tempat lain. Kerumitan proses undang-undang untuk membawa pekerja tempatan tadi ke muka keadilan mendorong majikan untuk membiarkan sahaja perkara ini. Sikap sambil lewa dan tidak bertanggungjawab ini, berbanding sikap pekerja asing, mendorong majikan untuk mengurangkan kebergantungan mereka kepada warga tempatan.

Sikap tidak suka memajukan diri inilah yang mendorong Kerajaan pada tahun ini, antara lain, untuk membelanjakan RM100 juta untuk melatih tenaga kerja tempatan menjadi tenaga mahir. Dana tersebut disalurkan kepada Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia. Setiap pelatih akan melalui latihan selama setahun di enam Akademi Binaan seluruh negara. Kerana sikap tenaga buruh tempatan, begitu banyak wang dibelanjakan Kerajaan semata-mata untuk memupuk sikap dan memahirkan skil dan daya saing mereka.

Kadar Upah

Kelayakan pendidikan ramai pekerja asing menyebabkan mereka sudi menerima gaji yang rendah jika dibandingkan dengan apa yang diminta oleh pekerja tempatan. Dari sudut ekonomi dan akaun syarikat terbabit, ini adalah sesuatu yang sangat positif. Dari satu segi yang lain pula, ini adalah merupakan sesuatu yang sangat negatif kepada pasaran tenaga buruh tempatan. Kedudukan pekerja asing yang sememangnya tidak punya banyak pilihan menyebabkan mereka reda dan rela dengan gaji dan upah yang mereka terima di Malaysia. Lagipun, bagi kebanyakan mereka ini, sebenarnya, gaji dan upah yang mereka terima jauh lebih lumayan daripada apa yang mereka dapat di negara sendiri.

Ini juga disokong oleh faktor kadar tukaran asing tinggi bagi wang Malaysia jika dibandingkan dengan nilai matawang negara asal mereka yang rendah. Semua faktor ini, antara lain, menyebabkan mereka tidak begitu ambil pusing dengan kadar upah mereka yang murah. Kadar upah yang bakal diterima mereka sebenarnya sudah diberitahu kepada mereka atau diketahui mereka sebelum mereka membuat keputusan untuk datang ke Malaysia. Kontrak perkhidmatan dan pekerjaan yang mereka tandatangani sebelum mula bekerja juga telah menyatakan kadar pergerakan gaji atau upah mereka untuk satu tempoh yang tertentu.

Konsistennya pergerakan kadar gaji mereka yang kebanyakannya rendah dan tidak pantas menaik menyebabkan ramai majikan terpikat dengan tenaga buruh asing ini. Banyak juga kes di mana pekerja asing ini tidak mengetahui, secara sengaja atau tidak, membiarkan sahaja majikan mereka “memotong” gaji mereka untuk dibuat potongan cukai, levi dan sebagainya walau sebenarnya potongan itu tidak dilakukan. Dalam sebuah rancangan temubual oleh sebuah stesen televisyen Malaysia yang menemuramah pengawal keselamatan daripada Nepal, pengawal terbabit menyatakan bahawa gaji yang diterimanya ketika itu adalah jauh lebih tinggi daripada gajinya sebagai tentera di negaranya.

Jika ditanyakan kepada tenaga buruh muda tempatan, pasti agak sukar untuk mencari mereka yang sanggup menerima gaji seorang pengawal keselamatan. Tidak menghairankan kebanyakan pengawal keselamatan yang ada di Malaysia adalah daripada golongan berumur dan sudah pencen. Apa yang dilihat sebagai sesuatu yang lumayan oleh buruh asing sebenarnya dipandang rendah oleh buruh tempatan.

Jumlah Pekerja Asing

Dianggarkan ketika ini terdapat lebih kurang 2.2 juta pekerja asing yang berdaftar di Malaysia. Ada yang menganggarkan jika dicampur tolak dengan mereka yang haram, jumlahnya dalam julat 4 juta. Di sebalik keadaan pasaran dan bekalan tenaga buruh yang berubah – ubah mengikut masa dan keadaan ekonomi semasa, tren bilangan pekerja asing ini tidak pernah menunjukkan angka menurun. Ia nampaknya sentiasa meningkat. Keperluan negara ini terhadap pekerja asing yang pada mulanya bersifat sementara tetapi mendesak sejak dua dekad lalu akhirnya telah mendorong kehadiran pekerja asing tanpa henti ke Malaysia.

Ini termasuk juga kehadiran PATI. Datuk Rahman Bakar, Timbalan Menteri Sumber Manusia, menganggarkan bahawa bilangan pendatang asing akan meningkat hampir lima kali ganda – dari 1.3 juta kepada 5 juta pada tahun 2020 jika negara terus bergantung kepada sumber tenaga asing. Tanpa memperlekehkan statistik yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa berkenaan jumlah tenaga buruh asing di Malaysia, statistik yang dikeluarkan oleh Bursa Buruh Elektronik juga harus perlu diambil kira.

Mengikut laporan MIER, bilangan jawatan kosong baru yang dilaporkan menerusi Bursa Buruh Elektronik (Electronic Labour Exchange – ELX) meningkat dengan ketara pada tahun 2006. Permintaan tenaga kerja meningkat dalam semua sektor utama, terutama sektor perkilangan (42% peningkatan). Kebanyakan jawatan pekerjaan yang diiklankan dalam ELX ialah pekerjaan asas (sebanyak 60%), yang lebih sesuai bagi tenaga kerja separuh dan bukan mahir.

Tidak salah untuk menafsir bahawa jumlah kekosongan jawatan buruh yang ada dalam ekonomi Malaysia berkemungkinan besar jauh lebih tinggi daripada yang dilaporkan oleh ELX. Jumlah pekerja asing sedia ada dan bakal disediakan oleh agensi pekerja asing yang kekal tinggi jumlahnya menyediakan sumber tenaga kerja yang tidak putus kepada segala sektor perniagaan Malaysia. Ini menyebabkan tenaga buruh asing, dengan jumlah mereka yang ramai, tetap terus mendahului tenaga buruh tempatan dari segi penawaran dan penerimaan kerja. Jumlah tenaga buruh tempatan, tidak dinafikan, juga meningkat. Namun malangnya ia berada pada tahap yang tidak selari dengan jumlah buruh asing.

Kesimpulan

Siapa sebenarnya yang merampas peluang kerja siapa? Jika dianalisa hujah-hujah diatas, dapat disimpulkan di sini bahawa pada mulanya bekalan tenaga buruh asing hanya berfungsi sebagai penimbal kepada lompong kekosongan besar kerja yang tidak dapat dipenuhi oleh tenaga kerja tempatan.

Selari dengan kadar sara hidup dan pendidikan yang semakin tinggi di kalangan tenaga buruh tempatan, tuntutan mereka terhadap keadaan persekitaran kerja, upah dan jawatan juga semakin tinggi. Ini sekaligus mendorong majikan yang kurang mampu untuk memenuhi permintaan tersebut untuk mengambil tenaga buruh asing. Walaupun kos permulaannya tinggi, majikan ini percaya bahawa dalam jangka masa panjang, perniagaan mereka berada dalam situasi yang selamat dan stabil.

Ini berdasarkan kepada kos buruh yang dapat dikurangkan dapat membantu meningkatkan lagi keuntungan dan sekaligus pengembangan serta produktiviti syarikat. Sikap dan kadar upah tenaga buruh asing yang tidak memilih dan tidak banyak karenah menambahkan lagi daya tarik mereka berbanding tenaga buruh tempatan yang rata-ratanya menunjukkan komitmen, kesetiaan dan produktiviti yang tidak konsisten. Sudah tentu sebagai warga tempatan, mereka seharusnya diberi keutamaan dalam penawaran kerja oleh majikan di Malaysia. Tetapi faktor ini jugalah yang menyebabkan mereka menjadi kurang menarik.

Peluang pekerjaan di Malaysia sebenarnya, secara literal dan teknikalnya, tidak dirampas oleh tenaga buruh asing ini. Secara jujur, tenaga buruh tempatanlah yang terlebih dahulu secara ikhlas memberikan atau menghadiahkan peluang kerja yang tersedia kepada tenaga asing ini. Cuma mereka kini baru sedar, bahawa pintu yang dibiarkan terbuka dulu kini amat sukar untuk ditutup mahupun dikecilkan bukaannnya. Ia kekal terbuka kerana ia telah terlalu lama dibiarkan terbuka. Sebenarnya, ia telah lama terbuka rapat.





Share:

No comments:

Post a Comment